Blog​

I kølvandet på nedlukning

​Under og i kølvandet af Corona-epidemien, har børn og unges trivsel været på dagsorden i anderledes form og skala. Mange har oplevet sig isoleret og ensomme. Flere har oplevet tungsind og ængstelighed.

Men hvad er der egentligt sket? Der har jo været mulighed for virtuel og telefonisk kontakt til andre og en form for skolegang og samvær.

Et af de fænomener, jeg er stødt på er børn i præpubertet (fra ca 10 år) og unge, der i forvejen tænker meget over, hvad der foregår omkring dem - måske lidt nysgerrige, kvikke eller følsomme anlagt - der tiltagende fanges i egne tankespind og bekymringer. Det er af flere blevet oplevet som overvældende og meget svært at komme tilbage på sporet efter genåbning, da mange før nedlukning har oplevet sig vellidte, sociale og aktive, og pludseligt opleves det sociale samvær uoverskueligt, angstprovokerende og udmattende.

Det kan opleves som en voldsom og uforståelig forandring i hverdag, trivsel og personlighed.



Hvad har børn og unge brug for?

Den unge (teenage-)hjerne er som skabt til aktivitet. Spændingssøgende, social, ikke så konsekvensberegnende og i vild udvikling. Det strider således imod børn og unges “natur” at begrænse sine udfoldelsesmuligheder for meget og at fjerne sig fra vigtig stimulering og socialt samvær.

Desuden hører det perioden til at begynde at interessere sig for, hvad der sker i andres sind. Den sociale og følelsesmæssige udvikling er i fuld gang blandt andet med videreudviklingen af evnen til empati. Dertil hører at kunne sætte sig mere ind i, hvad andre tænker, hvordan andre har det og andres intentioner simultant med en voksende viden om, at vore sind er forskellige, så vi kan ikke vide med sikkerhed. Hver dag (som regel) kommer børn og unge ud i verden og får be- eller afkræftet deres hypoteser om andres indre liv. De får træning i aflæsning af tegn på andres indre tilstande. De får justeret sig gennem dialog, non-verbal kommunikation og små-konflikter. Så det bliver til mange besværlige, glædelige og vigtige erfaringer. Erfaringer, der stimulerer social og følelsesmæssig udvikling og robusthed samt identitetsdannelse. For vi lærer også os selv at kende gennem andres blik.

Hvad er sket?

Frarøves børn og unge disse muligheder, kan den sociale “overtænkning” der i forvejen naturligt kan forekomme (f.eks. “Hvad mon andre tænker om mig?”) eskalerer, og ængstelighed, tristhed og meningsløshed kan komme snigende. Dertil kommer en uheldig overeksponering af urovækkende nyheder og virtuelle input, som kan bidrage til en samlet mængde ”for lidt af det gode og for meget af det dårlige” social stimulering.

I kølvandet på nedlukning og epidemi er der en del børn og unge, der har haft og stadig har brug for støtte og hjælp til at komme tilbage på sporet igen. Mange indgår glædeligt og begejstret helt af sig selv i den sociale ”genoptræning”, men nogle oplever at hænge fast i overtænkning, negative tanker om sig selv og andres tanker, usikkerhed og social tilbagetrækning.


Generelt har vi en tendens til at hylde tænkning, refleksion og løsningsorientering i vores kultur. For de børn og unge, der er havnet i mistrivsel efter nedlukning, kan det være en del af problemet at hænge fast i for mange tanker og ufrugtbare forsøg på at udtænke løsninger, så der ikke er energi til at være her og nu og deltage i livet. En selvforstærkende negativ spiral.


Hvad skal til?

Det, vi kan bruge erfaringerne fra nedlukning til, er en skærpet opmærksomhed på trivselsfremmende og -hæmmende forhold i børn og unges liv. ”Social overtænkning” er en del af en almen udvikling socialt og følelsesmæssigt, men kommer der for meget ”kog under gryden”, føles tilværelsen uhåndtérbar, og utilstrækkeligheden og magtesløsheden melder sig.

Når jeg møder børn og unge, er jeg altid optaget af at få tilrettelagt et forløb, så det virker hjælpsomt for den enkelte og kan støtte op om den ønskede proces for varige trivsels-forbedringer. Ofte implicerer det en intens tilstedeværelse med det som er. For paradoksalt nok kan mange af vi voksnes krumspring for at få ”det svære” til at forsvinde være med til at fastholde og intensivere det, der opleves problematisk. Ved at være med det som er her og nu på en måde, der understøtter en trivselsfremmende proces, opleves det svære og uoverskuelige som regel mere håndtérbart og første skridt mod at finde ro, mod og styrke til at kaste sig mere ud i livet er taget. Den (lidt skræmmende) forandring, der er sket for nogle under nedlukning, er ikke nødvendigvis et problem i sig selv eller noget, der skal fikses. Det er for mange en (uheldig) tilpasning til usunde omstændigheder, hvor den sunde sociale stimulering har været meget begrænset, og der har været gode muligheder for overtænkning, bekymring og tvivl om eget værd.


For nogen vil et fokus på at tackle problemet og ”holde op med” f.eks. overtænkning skabe nye, selvforstærkende bekymringer for bekymringer. Barnet eller den unge vil oftest have brug for og profitere af at blive hjulpet tilbage tilstede i tilværelsen med fornyet mod til at håndtere det svære.

Udtalelser

testimonial-stars

“Min søn og jeg har været glade for at tale med Amalie sammen og hver for sig, og vi bruger vores forløb idag til, at give hinanden plads, vi er bedre til at lytte og forstå hinanden, og jeg er i hvert fald blevet en bedre mor for min søn.”​

- Mor til hjembragt dreng

testimonial-stars

“Jeg er meget glad for de samtaler, jeg har haft med Amalie, jeg føler det har givet rigtig meget og åbnet mine øjne for en masse ting. jeg vil helt sikkert se tilbage på forløbet her med et smil og et positiv billede”​

- Ung, 17 år

testimonial-stars

“Vi ved ikke hvor vi ville være uden Amalies hjælp. Vi har fået mere forståelse for vores søns særlige behov og er blevet bedre til at undgå konflikter i familien. Børnene leger sammen nu!”

- Forældre til børn på 7, 3 & 1 år

testimonial-stars

​“Jeg kom med en tidligere stress, konflikter på hjemme fronten, og min søn fik en depression med angst. Min søn er i behandling i psykiatrien.​ 

Men vi som forældre havde også brug for redskaber, så hverdagen blev nemmere og mere positiv. Terapien gav mod og livsglæde.​ Så kan kun anbefale Amalie.​“​

- Mor til ung med svær depression​

testimonial-stars

​“Amalie er som psykolog optaget af at finde løsninger til gavn for vores fælles børn. Amalie fastholder et afsæt, hvor forståelsen for det pågældende barn hele tiden er i fokus. Hun inddrager respektfuldt alle perspektiver og inviterer til fælles opgaveløsning. Jeg værdsætter, at Amalie samtidigt er meget transparent, hvilket giver mig et solidt overblik over selve indsatsen.​“

- Forstander på kostskole​

testimonial-stars

​"Jeg har haft fornøjelsen af et samarbejde med Amalie det sidste år, hvor Amalie har været tilknyttet den kostskole, jeg arbejder på. Amalie har superviseret personalet, haft børn i terapi og fungeret som faglig sparring på de sager der kommer i udbud fra kommunen. Amalies faglighed og indsigt i unge menneskers liv og de vanskeligheder de går med, er så præcis og rammende at hendes råd har været direkte anvendelige i det pædagogiske arbejde med de unge.

Jeg kan i den grad anbefale at bruge Psykolog Amalie som sparring. 

- Socialrådgiver​

Kontakt mig i dag

Jeg sidder klar til at hjælpe

Har du nogle spørgsmål til mig eller mine ydelser vil jeg hellere end gerne besvare dem. Du er også velkommen til at kontakte mig for at booke en tid.

Psykolog Amalie Dybeck Sørensen

CVR: 40788824

​Telefon

21 93 27 80

online booking

Book din tid online

​Jeg svarer så hurtigt, jeg kan, normalt indenfor 2 hverdage.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt
Børnepsykolog som også udfører familieterapi for hele familien i Hillerød, Allerød og Fredensborg

Speciale i børn, unge og familier

​Besøg min klinik i Hillerød.